Po savaitgalį praūžusios audros, energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas susitikime su „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) generaline direktore Dalia Andrulioniene aptarė, kaip yra įgyvendinamas veiksmų planas dėl elektros tinklo atsparumo ekstremaliems gamtos reiškiniams ir klientų informavimo gerinimo.
Savaitgalį, praūžus audrai, elektros tiekimas sutriko apie 60 tūkst. ESO klientų. Kaip įprasta, dauguma sutrikimų įvyko dėl miškingose vietose ant elektros laidų nuvirtusių medžių.
„Dėl klimato kaitos vis dažniau pasireiškiantys nemalonūs gamtos reiškiniai, kurie dešimtis tūkstančių gyventojų palieka be elektros, reikalauja atidžiai ir atsakingai įvertinti esamą situaciją. Akivaizdu, kad vis dar yra problemiškų proskynų prie elektros linijų, kurias privalu tinkamai prižiūrėti. Kita būtina ilgalaikė priemonė – elektros oro linijų keitimas į požemines kabelines linijas, ypač – miškingose vietose. Todėl energijos skirstymo operatorius, peržiūrėdamas investicijų planą ateinančiam dešimtmečiui, turėtų numatyti spartesnį elektros oro linijų keitimą į požeminius kabelius. Šioje vietoje svarbiausias prioritetas yra patikimas energijos tiekimas ir paslaugų kokybės vartotojams gerinimas, todėl tam turi būti skiriami visi finansiniai ir organizaciniai ištekliai“, – sakė energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.
ESO duomenimis, apie 70 proc. elektros tinklo pradėta eksploatuoti daugiau nei prieš trisdešimt metų, oro linijos iš viso sudaro apie 72 proc. ESO elektros skirstomojo tinklo. Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos projekte Energetikos ministerija siūlo numatyti, kad iki 2030 m. visos senos elektros skirstomųjų tinklų oro linijos (0,4–10 kV įtampos) būtų pakeistos į požemines kabelines elektros linijas. Tai pats patikimiausias būdas užtikrinti, kad dėl nemalonių gamtos reiškinių – audrų, liūčių ar sniego – nedings elektra.
Veiksmų planas dėl elektros tinklo atsparumo ekstremaliems gamtos reiškiniams ir klientų informavimo gerinimo buvo parengtas energetikos ministro prašymu po masinio elektros tiekimo sutrikimo per šių metų Velykas. Tuo metu, dėl gausiai iškritusio sniego be elektros liko apie 80 tūkst. ESO klientų.
Valstybinė energetikos inspekcija po šio įvykio atliko išsamų patikrinimą ir nurodė, kad stichinių oro reiškinių atvejais turi būti užtikrintas pakankamas skaičius brigadų, kurios galėtų operatyviai pašalinti stichinių meteorologinių reiškinių sukeltus padarinius ir kaip įmanoma greičiau būtų atstatytas elektros tiekimas.
ESO pranešė, kad šį savaitgalį atstatyti elektros tiekimo gedimus pavyko kur kas greičiau nei įprastai – 90 proc. gedimų pašalinti per kiek daugiau nei pusę paros (14 val.). Paskutiniais mėnesiais yra gerinamas vartotojų informavimas elektros gedimo atvejais.
ESO teigimu, rugsėjo antroje pusėje pradės veikti nemokamas gedimų registravimo numeris.
Energetikos ministerijos informacija