Lėktuvas „Solar Impulse 2“ antradienį sėkmingai nusileido Jungtiniuose Arabų Emyratuose, tapdamas pirmuoju pasaulyje saulės energija varomu orlaiviu, kuris apskrido aplink Žemės rutulį neišeikvodamas nė lašo degalų ir įtikinamai pademonstravo atsinaujinančios energetikos galimybes.
Lėktuvas nutūpė 4 val. 5 min. vietos (3 val. 5 min. Lietuvos) laiku JAE sostinėje Abu Dabyje po ilgiau negu dvi paras trukusio skrydžio iš Kairo, baigdamas paskutinį kelionės, pradėtos pernai kovo 9-ąją, etapą.
Džiaugsmingi šūksniai ir plojimai pasitiko lėktuvą, kai jis atskrido į al Batino verslo oro uostą, iš kurio pernai pradėjo kelionę aplink pasaulį, pranešė vienas naujienų agentūros AFP žurnalistas.
Šveicaras keliautojas ir projekto direktorius Bertrand'as Piccardas (Bernaras Pikaras) pilotavo orlaivį per 2 763 km skrydį iš Kairo, kai „Solar Impulse 2“ praskrido virš Raudonosios jūros, kirto didžiulę Saudo Arabijos dykumą ir pralėkė virš Persijos įlankos.
Šis etapas vainikavo įspūdingą 42 tūkst. km kelionę per keturis žemynus, du vandenynus ir tris jūras.
„Solar Impulse 2“ paskutinį etapą pradėjo pakilęs iš Kairo sekmadienį, o anksčiau yra perskridęs Aziją, Šiaurės Ameriką, Europą ir Šiaurės Afriką.
„Ateitis yra švari, ateitis esate jūs, ateitis yra dabar – veskime ją toliau“, – sakė B.Piccard'as, išlipęs iš kabinos.
„Noriu, kad atmintumėte vieną dalyką: daugiau negu aviacijos istorijoje „Solar Impulse“ pasiekė energetikos istorijoje“, – pabrėžė jis.
„Turime pakankamai sprendinių, pakankamai technologijų. Niekada neturėtume sutikti, kad pasaulis būtų teršiamas vien dėl to, kad žmonės bijo pagalvoti apie kažką kita“, – pridūrė pilotas.
Likus kelioms valandoms iki nusileidimo Jungtinių Tautų generalinis sekretorius Ban Ki-moonas (Ban Kimunas) gyrė šį žygį tiesiogiai transliuotame pokalbyje su B.Piccard'u.
„Reiškiu giliausią susižavėjimą ir pagarbą jūsų drąsai, – sakė jis. – Tai istorinė diena ne vien jums, bet ir žmonijai.“
„Pasiekti, kas neįmanoma“
„Popieriniu lėktuvu“ pramintas „Solar Impulse 2“ apskrido aplink pasaulį per kelis etapus, o šį vienvietį orlaivį pakaitomis pilotavo 58 metų B.Piccardas ir jo tėvynainis Andre Borschbergas (Andrė Boršbergas).
63 metų A.Borschbergas pasiekė ilgiausio nepertraukiamo skrydžio per aviacijos istoriją rekordą, sukoręs 8 924 km tarp Nagojos miesto Japonijoje ir Havajų per beveik 118 valandų ore.
„Šis nuotykis prasidėjo prieš 13 metų ... #futureisclean (Ateitis yra švari)“, – sakoma jo pirmadienį paskelbtoje „Twitter“ žinutėje.
Keturmotoris lėktuvas, kuris sveria maždaug tiek pat kiek lengvasis automobilis, bet pagal sparnų mojį prilygstantis keleiviniam laineriui „Boeing 747“, yra varomas elektros srovės, kurią tiekia apie 17 tūkst. saulės elementų, sumontuotų ant jo sparnų.
Vidutinis jo greitis – 80 km per valandą.
Pilotai naudojo deguonies balionus, kvėpuodami dideliame aukštyje, taip pat dėvėjo kostiumus, padedančius atlaikyti atšiaurias sąlygas.
Mažytėje kabinoje jiems tekdavo ištverti ir -20 °C šaltį, ir 35 °C kaitrą.
B.Piccard'as sakė, kad pradėjo šį projektą 2003 metais, norėdamas pademonstruoti, kad atsinaujinančių šaltinių energetika „gali pasiekti, kas neįmanoma“.
Jo svajonei išpildyti prireikė daugiau laiko negu planuota. Iš pradžių tikėtasi, kad skrydis truks penkis mėnesius, įskaitant 25 paras, kurias lėktuvas faktiškai išbuvo ore.
Orlaivį teko ilgesniam laikui nutupdyti pernai liepą, kai jo akumuliatoriai buvo pažeisti aukštos temperatūros, skrendant per Ramųjį vandenyną.
„Vienu neįmanomu dalyku mažiau“
Šį projektą taip pat trikdė blogi orai ir liga, privertusi B.Piccard'ą atidėti paskutinį etapą.
Būdamas ore pilotas nuolat palaikydavo ryšį su skrydžio valdymo komanda Monake, kur meteorologai, matematikai ir inžinieriai prižiūrėdavo maršrutą ir planuodavo skrydžio strategijas.
„Tai projektas už energetiką, už geresnį pasaulį“, – B.Piccard'as sakė žurnalistams prieš išskrisdamas iš Kairo.
Šis nuotykių ieškotojas, pagal išsilavinimą – psichiatras, 1999-aisiais pirmasis apskrido pasaulį oro balionu nenusileisdamas. B.Piccard'as perspėjo, kad paskutinis „Solar Impulse 2“ skrydžio etapas bus sudėtingas dėl kaitros.
„Jau dvi valandas skrendu per kylančias ir smunkančias oro sroves, – jis sekmadienį rašė „Twitter“. – Negaliu net atsigerti. Tai išties sekina.“
Nors pilotai nesitiki, kad komercinių saulės energija varomų lėktuvų atsiras artimiausiu metu, bet reiškia viltį, kad jų projektas paskatins spartesnę švarios energetikos pažangą.
„Mums sunku patikėti, kad tai padarėme; visa tai dar atrodo kaip sapnas. Turim suvokti, kad tai tikrovė“, – B.Piccard'as sakė žurnalistams nusileidęs Abu Dabyje.
„Dabar kelionė aplink pasaulį atlikta, ir pasaulyje liko dar vienu neįmanomu dalyku mažiau“, – pridūrė jis.
Abu Dabis, liepos 26 d. (AFP-BNS).